REGLER FOR METAL SPEEDWAY LEAGUE

Metal Speedway League er Danmarks bedste række indenfor speedwaysporten. Turneringen består af 6 hold, som alle møder hinanden ude og hjemme – samt et slutspil med 6 kvalifikationsmatcher, afsluttende med en finale der afvikles som en 4-holdsmatch.

Alle hold i kvalifikationsmatcherne og finalen indgår fuldstændig lige, og ingen af holdene har hverken matchpoint eller anden form for point med over fra grundserien og/eller fra semifinalerne.

 

KATEGORI

Alle kørerne er inden sæsonstart tildelt en kategori (A, B, C eller D), hvor A er de absolutte topkørere, B-kørerne er de kørere, som er lige under den absolutte elite, C-kørerne er kørere med en hvis erfaring, mens D-kørerne primært er de nye danske talenter.

For at skabe spændende løb er der fastsat regler for, hvordan holdet må sammensættes på dagen.

Holdets samlede værdi må højst være 24 og skal mindst være 19.

Heri indgår:

A-kørere med værdien 8.

B-kørere med værdien 6.

C-kørere med værdien 3.

D-kørere med værdien 1.

Der må max. være en A-kører på holdet.

Der må max. være tre B-kørere på holdet.

Der må max. være tre kørere som ikke har dansk stamklub og dansk licens.

Holdet skal bestå af minimum en D-kørere eller alternativt en U21-kører med dansk stamklub og dansk licens.

 

AFVIKLING

En match består af 14 heats, hvor hvert hold har to kørere på banen af gangen.

Hjemmeholdets kørere benytter rød og blå hjelmfarve, udeholdet kører med hvid og gul hjelmfarve.

Via heatskemaet kan man se, hvem der skal ud i det enkelte heat og startplaceringen (bane 1 = inderbanen / bane 4 = yderbanen) fremgår også af heatskemaet og disse startplaceringer kan ikke afviges.

I hvert heat er der seks point på spil. Vinderen af heatet får tre point, to’eren får to point, tre’eren får et point, mens der ikke er point til sidstemanden. Heatet kan således slutte 5-1, 4-2 eller 3-3. Det hold som til sidst har flest point vinder matchen.

 

BONUSPOINT

Speedwaykørere aflønnes som oftest pr. point. For at holdkammerater ikke skal slås mod hinanden tildeles der bonuspoint, som ikke regnes med i matchens endelige resultat. Bliver to holdkammerater etter og toer får toeren et bonuspoint, bliver de toer og treer får treeren et bonuspoint. Der kan dog aldrig opnås bonuspoint som sidste fuldførende kører i et heat.

 

RESERVE-KØRER

Kører nummer 5 er reserve og må ud over sine fire programsatte heats indsættes op til tre gange i stedet for en anden kører.

 

TAKTISK RESERVE

Hvis et hold er bagud med 6 eller flere point, må der benyttes taktisk reserve – det vil sige at holdlederen kan indsætte en anden kører i stedet for den programsatte – ingen kørere må dog benyttes mere end to gange ud over de programsatte heats. Der kan første benyttes taktisk reserve efter heat tre.

 

JOKER

Hvis et hold er bagud med ti eller flere point, må der én gang i matchen benyttes en joker. Jokeren er en valgfri kører, hvis point tæller dobbelt. Hjemmeholdets joker skal kører med grøn hjelmfarve udeholdets joker skal benytte sort hjelmfarve.

Der kan først benyttes joker efter heat 4 og kun i egne programsatte heat – Der må ikke bruges joker i heat 13 og 14

 

HEAT 13 OG 14

I heat 13 skal 2 af hvert holds 3 lavest scorende inkl. bonuspoint og jokerpoint mødes.

I heat 14 skal hvert holds 2 højest scorende inkl. bonuspoint og jokerpoint mødes.

 

DAGENS METAL-FIGHTER

Efter hver match kåres en kører som Dagens Metal-Fighter. Den kører, som flest gange i løbet af en sæson opnår at blive kåret, får titlen Årets Metal-Fighter

 

MATCHPOINT

Vinderen af en match tildeles to matchpoint. Slutter matchen uafgjort får begge hold et matchpoint. Når to hold har mødt hinanden både ude og hjemme tildeles det hold som samlet har vundet et ekstra matchpoint – også kaldet matchbonuspoint.

 

DSL SLUTSPIL 2019

Når grundspillet er færdigkørt og placeringerne af grundspillet er afgjort foretages der følgende:

Runde 1

Nr. 1 og 2 i grundspillet er kvalificeret til finalen og skal køre to matcher, hvor der køres om hvilket hold som skal afvikle finalen.

Nr. 1 har retten til at vælge om holdet vil starte med at køre ude eller hjemme.

Runde 2

Nr. 3 fra slutspillet, vælger selv modstander blandt de hold som har følgende placering i grundspillet: 4., 5. eller 6 plads. Ligeledes vælger nr. 3 fra slutspillet om de vil starte med at køre ude eller hjemme. Det hold med flest indkørte point ekskl. Bonus point, fra begge matcher går direkte til finalen.

Runde 3

Den bedst placerede af de 2 resterende hold, vælger om de vil starte med at køre ude eller hjemme. Det hold med flest indkørte point ekskl. Bonus point, fra begge matcher går direkte til finalen.

 

I ovennævnte runder gælder følgende:

* Hvis der kun afvikles en match er den gældende

* Hvis der ikke afvikles mindst en af de 2 matcher i en runde gælder placeringen fra grundspillet

* Hvis der afvikles mindst en af de 2 matcher i en runde og der er pointlighed gælder placeringen fra grundspillet

Ved aflysning skal der forsøges at finde en ny dato. Da det er svært at finde en dato, bør den enkelte arrangør forsøge at få mindst 7 heat gennemført med støtte fra udeholdet og dommeren.

Matcherne afvikles som 2-holdsmatcher, efter samme regler som i grundspil.

Regler for kørertruppen er som ved 7 hold i ligaen.

 

Finalen

Finalen afvikles af den klub, som blev samlet vinder af matcherne mellem nr. 1 og 2 i grundserien.

Finalen afvikles efter heatskema S 4.40 hvor
• Vinderen af matcherne punkt i 27.1.2 RØD hjelmfarve
• Nr. 2 i punkt 27.1.2 BLÅ hjelmfarve.
• Vinder af semifinale 1 HVID hjelmfarve.
• Vinder af semifinale 2 GUL hjelmfarve

Vinderen af Finalen tildeles 3 matchpoint
Nr.2 i Finalen tildeles 2 matchpoint
Nr.3 i Finalen tildeles 1 matchpoint
Nr.4 i Finalen tildeles 0 matchpoint

 

Vinder af DSL 2019:

Vinderen er det hold, der i finalen har flest point.